Serge

Jean is de jongste zoon van Edgar en Marta Popper. Hij is de rustigste van hun drie kinderen. Zijn zus Nana was de oogappel van hun vader, ook al heeft ze altijd haar eigen plan getrokken. Oudste zoon Serge is het ‘moeilijke kind’, en zelfs nu, op zijn zestigste, weet hij met zijn nukken en slechte humeur de sfeer in de familie vaak te verpesten. In hun jeugd waren de twee jongens altijd jaloers op hun zus. Ze houden van haar, maar ze tormenteren haar nog steeds met kleine pesterijen.
Uit zijn eerste huwelijk heeft Serge een dochter, Josephine, en als haar grootouders zijn overleden stelt zij voor om met Nana en Jean naar Auschwitz te reizen, om meer te weten te komen over de familiegeschiedenis van Marta. Tijdens hun bezoek krijgt Serge het aan de stok met Nana. De ruzie escaleert en in het heetst van de strijd maakt Serge het zo bont dat zijn zus al het contact met hem verbreekt.
Met Serge legt Yasmina Reza op onnavolgbare wijze haar vinger op de kleine frustraties en de onuitgesproken afgunst die elk
familieverband zo uniek en fascinerend maken.

De Bezige Bij
04 november 2021