Sergej Diaghilev : een leven voor de kunst

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0
Charmant, emotioneel, wispelturig, vastberaden, passioneel, hardwerkend, een dromer, doener, inspirator, visionair... al deze termen zijn toepasbaar op de legendarische Russische balletmeester Sergej Diaghilev (1872-1929), de oprichter van het Ballets Russes. De slavist Sjeng Scheijen (1972) verwerkte in deze biografie zijn vondsten uit archieven in Rusland, Amerika, Parijs en Londen. Eerder publiceerde hij ook al over Dhiaghilev*. Dit levert een prachtig boek op dat een boeiend inzicht geeft in het leven van de man die een stempel drukte op ontwikkelingen in kunst en cultuur in Rusland, West-Europa en Amerika. Nijinsky, Mata Hari, Stravinsky, Pavlova, Picasso, Prokofjev, Tolstoj ('Een heilige, hij is werkelijk een heilige! We waren zo aangedaan dat we bijna huilden', schrijft Dhiaghilev als student over zijn ontmoeting met de schrijver) en nog vele anderen passeren de revue. Scheijen heeft een talent voor schrijven, hij brengt een wervelende tijd tot leven in een aanstekelijk, vlot geschreven boek met veel sappige details. Naast een aantal zwart-witfoto's bevat het boek tientallen fraaie portretjes de de kunstvrienden van elkaar maakten. Met literatuur/noten/register. Voor geinteresseerden in cultuurgeschiedenis, Rusland, ballet, theater en beeldende kunst.
Bert Bakker