Sieg heil!

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0
1935. Tijdens de Wereldtentoonstelling in Brussel wijdt kardinaal Van Roey het Paleis voor het Katholieke Leven in. Op een foto van de indrukwekkende processie staat een rij dames. Ze brengen een groet. Hij lijkt als twee druppels water op de Hitlergroet, op dat moment al twee jaar verplicht in nazi-Duitsland. Schokkend? Om dat te begrijpen gaat Gie van den Berghe aan de slag. Blijkt dat de Romeinse groet nooit door een Romein is gebracht. Hij is midden de 19de eeuw geïntroduceerd in … de Verenigde Staten waar alle jonge Amerikaantjes en immigranten hem aangeleerd krijgen. Dat duurt tot 1942, wanneer de VS al deelnemen aan de strijd tegen het fascisme. Ook christelijke bewegingen, jeugdbewegingen en de Olympische Spelen adopteren de plechtige groet. Pas wanneer ook fascisten, te beginnen met Benito Mussolini, hem overnemen om zich te beroepen op hun Romeinse voorgangers wordt hij langzaam maar zeker het symbool van een verderfelijke ideologie.

Mens & Maatschappij
Mens en maatschappij algemeen