Simon Tahamata

Eerst had je Simon en, jaren later, Gio. De liefhebber genoot de afgelopen decennia van de Molukse invloeden in het Nederlandse voetbal, in het bijzonder van de internationals Simon Tahamata en Giovanni van Bronckhorst. De ene Molukker werd befaamd om zijn onnavolgbare dribbels, de andere, vooral, om dat weergaloze afstandsschot, tegen Uruguay, in de halve finale van het WK 2010. Tonny van der Mee, zelf van Molukse afkomst, volgde het spoor van de voetbalsterren van dit Aziatische eilandenvolk, van wie de voorouders om politieke redenen na de Tweede Wereldoorlog naar Nederland werden getransporteerd. Dit meeslepende boek gaat over de Molukse gijzelingsacties in de jaren zeventig, over de hedendaagse onrust op de Molukken en over grote Molukse voetballers die iets toevoegden aan ons voetbal, Oranje haalden en zo de Molukkers, hier én daar, in vuur en vlam hebben gezet. Tonny van der Mee (38) is historicus, was onderzoeker voor het Museum Maluku en is verslaggever van het Algemeen Dagblad.

Is Simon Tahamata het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Simon Tahamata