Sjostakovitsj

Gelezen 2 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0

Gedurende vrijwel zijn hele leven was Dmitri Sjostakovitsj voor zowel de Oost als de Westeuropese muziekwereld een omstreden figuur. In het Westen was hij jarenlang de geniale componist in dienst van een totalitair regim. In Rusland ontwikkelde hij zich al snel tot een Sovjetkunstenaar en zijn symfonieën en opera's werden rechelmatig uitgevoerd. Maar zoals voor elke kunstenaar was het ook voor Sjostakovitsj onmogelijk om onder Russische dictatuur in vrijheid te werken. De succesvolle en in politiek dubbelzinnige poera Lady Macbeth van Mtsensk wekte de woede van Stalin persoonlijk en leverde Sjostkovitsj de eerste publieke veroordeling op. Geschokt en geïntimideerd trok de componist zijn partituur terug en hij antwoorde met zijn vijfde symfonie:'Het antwoord van een Sojetkunstenaar op terechte kritiek'. Nauwgezet met een grote muzikale kennis volgt biograaf Krzysztof Meyer het leven van Sjostakovits; hij laat zien hoe de begaafde kunstenaar zich in een dictoriaal regime wist te handhaven en te ontwikkelen.

Biografieen literaire auteurs
Willem Bruls