Spiegel van de natuur

Spiegel van de natuur

De zienswijze dat de natuur bezield is, was ooit wijdverbreid... De manier waarop we naar de natuur kijken, verschilt van cultuur tot cultuur. De islam spreekt bijvoorbeeld over de vele levenslessen die Allah in de natuur aanbracht. Het boeddhisme benadert de natuur vanuit een houding van respect voor alle levende wezens. In het westen daarentegen zijn we de natuur vooral gaan zien in termen van nut en bruikbaarheid.

Spiegel van de natuur zet de lezer aan tot nadenken over zijn eigen natuurbeeld, en daarmee tot reflectie over de toekomst van de natuur.

- De langverwachte heruitgave van succesvolle gelijknamige titel uit 2011
- Schitterend, toegankelijk leesboek over natuur en cultuur
- Natuurbeelden zoals je die wereldwijd tegenkomt in religieus denken, filosofie, beeldende kunst en literatuur

Dit is de langverwachte herdruk van het in 2011 verschenen boek 'Spiegel van de natuur'. Deze paperback versie bevat geen illustraties.

Matthijs Schouten werkt als ecoloog en filosoof bij Staatsbosbeheer. Daarnaast is hij buitengewoon hoogleraar bij de Wageningen University en hoogleraar aan de Universiteit van Cork (Ierland).

mens en natuur, natuurfilosofie, natuurbeelden, natuurbeschouwing, natuurbeleving, cultuurhistorie
Geschiedenis & Politiek
KNNV Uitgeverij