Spitsbergen

IJzige wereld tussen Noordkaap en Noordpool

Spitsbergen (Svalbard) is geen alledaagse bestemming. Het is ook zeker geen bestemming voor massatoerisme. Op Spitsbergen is het vooral leeg. Behalve dan voor de vogels: de rotsen zijn hun domein. De natuur wordt beschermd met 29 natuurparken.
Het aantal plaatsen om te bezoeken is beperkt en vrij rondlopen niet toegestaan vanwege het gevaar van ijsberen. Het zijn dus vooral de excursies, de actieve vakanties met gidsen of de tochten rond de eilanden, waarmee we met dit bijzondere gebied in aanraking komen.
Een bezoek aan Spitsbergen is in vele opzichten een onvergetelijke belevenis: de stilte, de wereld van sneeuw en ijs met permafrost bepalen hier alles. Menselijke ingrepen zijn beperkt: een reis naar Spitsbergen is een reis naar het einde van de wereld. Daarna komt alleen nog de Noordpool.
Fred Geers schreef eerder de reisgids Faeröer en Vesterålen in de serie Odyssee Reisgidsen

Spitsbergen (Svalbard) is geen alledaagse bestemming. Het is ook zeker geen bestemming voor massatoerisme. Op Spitsbergen is het vooral leeg. Behalve dan voor de vogels: de rotsen zijn hun domein. De natuur wordt heftig beschermd in 29 natuurreservaten.

Is Spitsbergen het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Spitsbergen