Sprekende stenen

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0

In de Groningse Schilderswijk zijn in de Tweede Wereldoorlog 263 wijkgenoten omgekomen door nazigeweld. Zij worden herdacht met het plaatsen van een Stolperstein: een messing steentje in het trottoir, voor hun toenmalige woonhuis, met daarop hun naam, geboorte- en sterfdatum. Het boek Sprekende stenen. Stolpersteine in de Schilderswijk Groningen vertelt de verhalen bij de steentjes. Bijzondere verhalen waarmee de schrijvers niet alleen de dood, maar ook en vooral het leven van de mensen memoreren. Verhalen over huwelijken en geboortes, over het oprichten van bedrijven en verhuizen naar nieuwe woon- en werkomgevingen. Verhalen die duidelijk maken hoe mensen ondanks moeilijke omstandigheden veerkrachtig blijven: de behangwinkelier die in de oorlogsjaren verduisteringspapier gaat verkopen, de hoteleigenaar die gedwongen wordt te stoppen met zijn werk en vervolgens een pension begint. Daarnaast laat het boek zien hoe vrijwel alle aspecten van de Tweede Wereldoorlog op microniveau binnen de grenzen van een wijk terug te vinden zijn: vluchtelingenproblematiek, collaboratie en verzet, het doorgaan van het dagelijks leven, Arbeitseinsatz, Jodenvervolging, onderduiken, een vergissingsbombardement, zware gevechten bij de bevrijding. Dat geeft het boek een extra dimensie. De Stichting Stolpersteine Schilderswijk Groningen is opgericht in 2014. Doel van de stichting is om Stolpersteine te plaatsen voor de wijkgenoten die in de Tweede Wereldoorlog slachtoffer zijn geworden van het naziregime. De verwachting is dat het project in 2021 wordt voltooid. De steentjes vormen - samen met dit boek - een duurzame herinnering aan de slachtoffers.

Geschiedenis & Politiek
Regionale stadsgeschiedenis