Staalsplinters en schaduwhelden

Staalsplinters en schaduwhelden

Staalsplinters en schaduwhelden neemt ons mee naar de ontzettend turbulente jaren van de Tweede Wereldoorlog. Het boek handelt deels over het militaire aspect van de oorlog en deels over de algehele politieke situatie in België, Nederland, Frankrijk en Groot-Brittannië. We maken ook kennis met de Belgen die besluiten de strijd vanuit Groot-Brittannië verder te zetten: gevluchte piloten, de Belgische handelsvloot, de Groepering Piron, commando’s en para’s. We beleven het dagelijkse leven in onze contreien tijdens de bezetting, met de jodenvervolging, de collaboratie en de deportaties. Het boek verduidelijkt hoe mensen de oorlog ervaren en wat de achtergrond is van de soms bizarre keuzes die ze maken. We herbeleven de bevrijding en zien wat voor impact die heeft op de bevolking. De euforie van die dagen zet heel wat jongemannen ertoe aan alsnog dienst te nemen. Zo zien we uiteindelijk meer dan twintigduizend jonge Belgen naar Noord-Ierland trekken voor een opleiding. Na de Duitse capitulatie van 8 mei 1945 worden ze klaargestoomd om tegen Japan te vechten.
Dan vallen echter de atoombommen op Hiroshima en Nagasaki en is de oorlog helemaal afgelopen. De Belgische vrijwilligers worden met allerlei bewakingsopdrachten naar Duitsland gestuurd.

Het boek omvat ook de emotioneel geladen belevenissen van enkele gewone mensen door de vijf oorlogsjaren heen, met de oorlog als achtergrond.

Theo De Vos (°1955) vervulde zijn militaire dienstplicht bij de (para)commando’s van Flawinne. Later werd hij officier bij de Luchtmacht. De laatste jaren van zijn militaire loopbaan deed hij de selectie en de oriëntatie van alle kandidaten die voor een betrekking bij Defensie hadden gesolliciteerd.
Geschiedenis & Politiek
Witsand Uitgevers