Stadsburgers

Stadsburgers

Rank 4427 Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 9 Favoriet 0 Recensies 0
Burgers grepen de macht in de Franse Revolutie en legden zo de basis voor onze moderne democratie. Of zat het toch anders? In Stadsburgers presenteert Maarten Prak een nieuwe visie op dit gangbare beeld. Al ver vóór 1800 was er sprake van lokaal verankerd burgerschap, in een formele status van stadsburger, maar vooral in talrijke organisaties van stedelijke burgers zoals gebuurten, gilden, broederschappen en schutterijen.
De Franse Revolutie maakte een einde aan het stedelijk burgerschap en verving het door een nationaal burgerschap. Dat had voordelen, zoals grotere gelijkheid en democratie, maar intussen blijkt nationaal burgerschap ook zijn nadelen te hebben: bureaucratie en vreemdelingenhaat.
Hoog tijd, kortom, om na te denken over de verhouding tussen landelijk, Europees en stedelijk burgerschap. Daarvoor biedt Stadsburgers stimulerende en inspirerende voorbeelden.

‘Dit boek laat zien dat burgerschap eeuwen vóór het ontstaan van nationale staten al een zeer vruchtbare praktijk was. Dat is inspirerend en hoopgevend.’
Femke Halsema, burgemeester van Amsterdam

Maarten Prak is een van Nederlands bekendste historici, onder andere dankzij zijn boeken over de geschiedenis van Nederland, zoals Gouden Eeuw, en Nederland en het Poldermodel, en zijn bijdragen aan de televisieseries De Gouden Eeuw (2013) en 80 Jaar Oorlog (2018).

Geschiedenis & Politiek
Prometheus