Strepen aan de hemel

Gelezen 0 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0
Pas veertig jaar nadat G.L. Durlacher in mei 1945 bevrijd werd door de Russen, kon hij spreken over de verschrikkingen die hij had meegemaakt. In een bescheiden, maar indrukwekkend literair oeuvre doet hij verslag van de toenemende antisemitische dreiging tijdens zijn kinderjaren in Duitsland, de vlucht van het gezin naar Nederland, zijn jaren in Westerbork en de deportatie in mei 1944 naar Auschwitz-Birkenau. Hij is zestien als hij een jaar later wordt bevrijd uit kamp Schotterwerk, Groß-Rosen; zeventien als hij in staat is naar Nederland te reizen, waar niemand op hem wacht.
Geschreven in een haast nuchtere stijl, zijn Durlachers boeken een monument tegen het vergeten. De bundeling verhalen uit Strepen aan de hemel, Drenkeling, De zoektocht, Quarantaine en Niet verstaan wordt ingeleid door Arnon Grunberg, die eerder getuigenissen verzamelde in Bij ons in Auschwitz.

Literaire non-fictie algemeen
Querido
01 juni 2021
01 juni 2021

Reacties op: Strepen aan de hemel