Taal is zeg maar echt mijn ding
  Luister een fragment

Taal is zeg maar echt mijn ding

Gelezen 1295 Aan het lezen 29 Wil ik lezen 161 Favoriet 32 Recensies 41
Non-fictie Artikelen 2 Newsroom 1 Lijsten 10 Spots 8   Topics 0
Paulien Cornelisse schrijft over taal. Niet over hoe het zou moeten, of hoe verschrikkelijk het is dat er mensen zijn die 'groter als mij' zeggen. Nee. Het gaat over taal zoals die op dit moment gesproken wordt. Dat is soms walgelijk, en soms aandoenlijk. Wat volgens Paulien Cornelisse in ieder geval vaststaat, is dat mensen bíjna nóóit zeggen wat ze bedoelen. ('Als ik even heel eerlijk ben' lijkt de opmaat tot vriendelijk commentaar, maar is meestal de inleiding tot keiharde kritiek onder de gordel).
Veel mensen vinden dat wij ons vooral door het gebruik van taal onderscheiden van de wilde beesten. Paulien Cornelisse ziet taal niet als een teken van civilisatie, maar meer als een voortzetting van omgangsvormen uit de oertijd. We zijn nog steeds bezig elkaar te vlooien en tegen elkaar te gillen, alleen doen we dat nu op een veel ingewikkelder manier. Je hebt ook mensen die niet willen toegeven dat de discussie inmiddels een ruzie aan het worden is. Die zeggen bijvoorbeeld: 'Grappig dat je dat zegt,' terwijl het helemaal niet grappig is.

Literaire non-fictie algemeen
Gebundelde columns en interviews
Atlas Contact
22 april 2009
02 juli 2014

1 keer bewerkt, laatste bewerking door iggi

Reacties op: Taal is zeg maar echt mijn ding