Tabé

Tabé
Het lange afscheid van ons Indië

Ooggetuigen over de finale decennia van Nederlands-Indië

Nederland nam lang de tijd om afscheid te nemen van zijn kolonie in de Oost. En nog steeds wil Indië maar geen gesloten boek worden. Terwijl historici steeds dieper graven, heerst net onder de oppervlakte heimwee, pijn en nostalgie.
Dit boek is een journalistiek verslag van de finale decennia van Nederlands-Indië. Verteld door de laatste
ooggetuigen, verslaggevers ter plekke en betrokken experts. Over verbannen opstandelingen in het kamp
Boven-Digoel, waar de bewakers achter prikkeldraad zaten en de gevangenen vrij rondliepen. Over gevangenschap in Japan en de atoombom als redder. Over het vergeten bloedvergieten tijdens Bersiap. Over soldaten die terugkeren als toeristen. Over de fatale vlucht van de Franeker. En de scoop van Lunshof over Linggadjati.
Nederlands aarzelende afscheid van Indië vormt nog steeds een onuitputtelijke bron voor bijzondere
verhalen die blijkbaar moeten worden verteld.
Dit boek is daarvan een bewijs.

Geschiedenis & Politiek
Vaderlandse geschiedenis