Tamar

Gelezen 52 Aan het lezen 2 Wil ik lezen 42 Favoriet 5 Recensies 17
Literatuur & Romans Lijsten 2 Spots 2 Top25's 2   Topics 0

Een vrouw stuift de hoek om, haar mantel wappert om haar benen, de sjaal om haar hals achtervolgt haar als een fladderende kraai. Ze kijkt over haar schouder en stopt. Met haar vuist bonst ze op iedere deur in de straat, met haar andere arm klemt ze een bundel in een groene deken stevig tegen haar borst. 'Help me alstublieft!' Een hoge overslaande stem. Niemand doet open.

Oktober 1943. Tamar is negen maanden oud als haar moeder, op de vlucht voor Duitse soldaten, haar in de armen van een onbekende vrouw duwt. Het Joodse meisje groeit op in een pleeggezin en krijgt te maken met alle gevaren die de Tweede Wereldoorlog met zich meebrengt, van verraad en NSB'ers tot bombardementen.

Tamar gaat over het maken van morele keuzes in oorlogstijd en wordt door drie verschillende vrouwen verteld. Machteloze kleine mensen zoeken naar verklaringen om iets gruwelijks te begrijpen, het politieke drama is gevat in een persoonlijk en meeslepend verhaal. Hoe overleef je een oorlog als je niemand kunt vertrouwen?

"Tamar: knap debuut! De personages zijn beeldend neergezet. Hoolt ziet bovendien kans de emoties van de vrouwen en hun verschillende dilemma's op een subtiele en respectvolle wijze te verwoorden."
Boekenrecensent Hanneke Tinor-Centi.

Over de auteur:
Monique Hoolt (1965) woont sinds negen jaar in Le Marche. Op het Italiaanse platteland vond zij de rust om haar roman te schrijven. Dat haar eerste boek zich afspeelt tijdens de Tweede Wereldoorlog komt voort uit haar fascinatie voor deze zwarte periode in de geschiedenis. Monique Hoolt is verder werkzaam als freelancer, online communicatie en copywriting.

Oorlogs- en verzetsroman
Futuro Uitgevers
09 februari 2017
16 februari 2017

Tijdens de oorlog gaat het leven gewoon door...

door: Selene 8 likes

Halverwege de Tweede Wereldoorlog komt een vrouw met baby de straat van Antonia inrennen, op de vlucht voor Duitse soldaten. Ze geeft de baby aan Antonia voordat de Duitsers het doorhebben, maar wordt zelf opgepakt. De baby heet Tamar en ze komt uit een Joods gezin. Antonia en haar man besluiten...

Reacties op: Tamar