Te gast bij de ayatollah

Op 4 november 1979 bestormde een groep radicale islamisten - voornamelijk studenten, geïnspireerd door de islamitische revolutionair Ayatollah Khomeini - de Amerikaanse ambassade in Teheran. Ze gijzelden 52 Amerikanen en hielden ze bijna allemaal 444 dagen vast. Deze actie wordt beschouwd als de eerste grote confrontatie tussen het Westen en de militante Islam.

In Te gast bij de Ayatollah laat Mark Bowden ons dit beklemmende verhaal zien door de ogen van niet alleen de gegijzelden, maar ook de soldaten die hen hadden moeten bevrijden, de fanatieke maar naïeve kapers en de diplomaten die de crisis probeerden te beëindigen.

Bowden toont ons de cellen met de gevangenen even indringend als het Oval Office, waar toenmalig president Carter en zijn uitgeputte team de crisis probeerden te bezweren.

Bowden deed vijf jaar over zijn research, reisde talloze keren naar Iran en hield ontelbare interviews met betrokkenen van beide kampen.

Te gast bij de Ayatollah is een gedetailleerd, briljant gereconstrueerd en spannend verslag van een crisis die de wereld in zijn greep hield en uiteindelijk definitief veranderde.

Is Te gast bij de ayatollah het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Te gast bij de ayatollah