Ter Kuile

Gedurende de gehele industriële periode (1870-1970) zorgden de textielfabrieken van de fabrikantenfamilie Ter Kuile voor veel werkgelegenheid in Enschede. Verschillende takken van de familie kunnen tot de belangrijkste werkgevers van de stad worden gerekend. De familie stichtte vier grote fabrieken: de bontweverijen Nico ter Kuile, Ter Kuile Cromhoff en E. ter Kuile, en de spinnerij B.W. & H. ter Kuile, later Tubantia. Buiten hun bedrijf speelde de familie een belangrijke rol in het dagelijks leven van Enschede.

Toen de textielindustrie rond 1970 teloorging, bleven nog vier belangrijke Ter Kuiles tot eind vorige eeuw actief in het bedrijfsleven: Ben jr., die ook verzetsheld was; Jan, die Plasticon oprichtte en daarmee succesvol werd in een andere industriesector; Herman Piet, die Ter Kuile Cromhoff liquideerde; en Was, directeur van Polaroid, een heel ander bedrijf.

Geschiedenis & Politiek
Geschiedenis algemeen