Terug naar het ik-tijdperk

Terug naar het ik-tijdperk

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0

In december 1979 verscheen Het ik-tijdperk, het dubbeldikke Kerstnummer van het roemruchte tijdschrift Haagse Post. Het sloeg in als een bom. Auteur John Jansen van Galen beschreef erin hoe Nederland in de jaren zeventig 'een welvarend villadorp' was geworden, waar de inwoners vooral met zichzelf en niet met de samenleving bezig waren. Iedereen herkende wel iets in het beeld dat Jansen van Galen schetste.
Het ik-tijdperk werd een gevleugeld begrip, want het zag het levenslicht in een verwarrende tijd. De economie stortte in, de werkloosheid liep op, , een nieuwe internationale wapenwedloop was in de maak, de grote steden waren in verval, grote groepen Nederlanders wendden zich teleurgesteld af van de maatschappij en de politiek had geen idee hoe dat alles op te lossen.
Nu, veertig jaar later, kijken John Jansen van Galen en historicus Jouke Turpijn terug op het ik-tijdperk. Waar kwam het vandaan? Hoe zag het eruit en hoe werd het beleefd? Wanneer was het voorbij, als het al ooit voorbij ging? En bestond het ik-tijdperk eigenlijk wel? Terug naar het Ik-Tijdperk is een sprankelende cultuurgeschiedenis van Nederland van de jaren na de wederopbouw tot nu

Geschiedenis & Politiek
Vaderlandse geschiedenis