Terug naar Litouwen

“Philo Bregstein: ‘… is het verslag van een zoektocht die in 991 begon toen ik voor het eerst het vroegere sjtetl Panemune bezocht, een dorpje aan de rivier de Nemen, vlakbij Kaunas in Litouwen Daar was mijn grootvader eind vorige eeuw vertrokken om zich in Amsterdam te vestigen.
Dankzij de instorting van het Sovjetimperium kon een verre neef, Grisja Bregstein, naar Litouwen komen vanuit Siberië, waarheen hij met zijn familie door de Sovjets was gedeporteerd. Als een van de weinige overlevende joden uit Kaunas werd hij mijn gids: een “Sesam open U” voor een reeks onthullende ontmoetingen en getuigenissen.
Het vinden van sporen van de Bregsteins werd archeologisch speurwerk: zelfs het joodse kerkhof van Panemune was platgewalst. Daarbij ontpopte zich het sprookje van mijn jeugd als gruwelverhaal over de in forten van de tsaar en in idyllische bossen vermoorde Litouwse joden. De reconstructie van de familiekroniek van de Bregsteins werd een hommage aan het vernietigde Litouwse jodendom.'”

Is Terug naar Litouwen het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Terug naar Litouwen