Trauma en geheugen

In 'Trauma en geheugen' buigt succesvol schrijver dr. Peter Levine (ontwikkelaar van de 'somatic experiencing'-methode) zich over een van de lastigste en meest controversiƫle vraagstukken binnen de traumatherapie: kunnen wij ons geheugen vertrouwen? Sommigen beweren dat traumatische herinneringen onbetrouwbaar en onbruikbaar zijn, anderen stellen daarentegen dat we ons op het geheugen moeten verlaten om ervaringen uit het verleden begrijpelijk te krijgen. Dr. Levine voert op grond van zijn 45 jaar ervaring met het behandelen van trauma aan dat er in beide opvattingen elementen van waarheid schuilen. Hij erkent dat het geheugen kan worden vertrouwd, maar stelt dat de enige werkelijk nuttige herinneringen de herinneringen zijn die in het lichaam zijn opgeslagen en niet per se toegankelijk zijn voor onze bewuste geest.

Terwijl in traumatherapie vaak wordt gewerkt met 'expliciete' traumatische herinneringen (zoals opdringerige gedachten en flashbacks), wordt er aanzienlijk minder aandacht besteed aan de manier waarop het lichaam 'impliciete' herinneringen opslaat en het feit dat veel van wat wij als 'herinneringen' beschouwen tot ons komt via ons interoceptief lichamelijk gewaarzijn. Als we meer grip krijgen op dit complexe samenspel tussen verleden en heden, hersenen en lichaam, kunnen we onze relatie tot trauma uit het verleden bijstellen en overgaan tot een evenwichtiger, ontspannener manier van zijn waarbij we ons meer compleet voelen.

'Trauma en geheugen' is geschreven voor zowel hulpverleners binnen de geestelijke gezondheidszorg als voor mensen die aan trauma lijden. Het biedt een geheel nieuwe kijk op de manier waarop ons geheugen wordt gevormd en hoe groot de invloed van herinneringen is op ons leven van nu.

Dr. Peter A. Levine heeft zowel een graad in de medische biofysica als in de psychologie. Als consulent op het terrein van stress is hij verbonden geweest aan de NASA bij de ontwikkeling van het spaceshuttle-project en is hij lid geweest van de 'Task Force of Psychologists for Social Responsibility' van het Institute of World Affairs, voor het ontwikkelen van actieplannen bij grootschalige rampen en etno-politieke oorlogen. Levines bestseller 'De tijger ontwaakt: traumabehandeling met lichaamsgerichte therapie' is in vierentwintig talen vertaald, waaronder het Nederlands (Uitgeverij Altamira).

Is Trauma en geheugen het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Trauma en geheugen