Trein naar Holland

Trein naar Holland

Rank 6324 Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0
Nederland na de eerste wereldoorlog. Treinen vol kinderen uit het geteisterde Hongarije rijden af en aan. Uts en zijn broer zijn er bij en voor een paar maanden is het hier luilekkerland. Maar het lot bepaalt dat de jongens van elkaar worden gescheiden. Uts groeit zonder zijn familie op in een pleeggezin in Brabant en daar is het leren en aanpassen geblazen. Maar hij bouwt aan zijn toekomst en doet zijn best om Nederlander te worden. Op school ontwikkelt hij een grote liefde voor de Nederlandse taal en zijn ambitie kent geen grenzen. Hij wordt leraar, vader, schrijver en wortelt in Haagse Kringen. Werk en gezin strijden om aandacht en het vaderland is ver weg. Met dank aan Stalin en de Koude Oorlog. Hij gruwt van die communisten en in die jaren is het contact met zijn familie vrijwel nul. Totdat aan het einde van de jaren vijftig de vluchtelingenstroom uit Hongarije op gang komt. Alles wordt anders, een maalstroom van herinneringen en emoties dringt zich op. Zijn moedertaal was hij niet vergeten, maar het was hem ontschoten dat hij deepdown nog steeds Hongaar was.
Trein naar Holland gaat over vervreemding en inburgering, vrijheid en onderdrukking, karakter en ambitie.
Brave New Books
25 juli 2015