Trojaanse tin-oorlog en Odysseus’ oceaanroute

Trojaanse tin-oorlog en Odysseus’ oceaanroute

Rank 4746 Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 2 Favoriet 0 Recensies 0
Hebben Troje en Ithaca echt bestaan? Ja!
Sinds de oudheid is vergeefs naar Troje gezocht. Locaties in de Griekse en Atlantische wereld blijken onjuist. Toch zijn mythische verhalen vaak gebaseerd op werkelijke gebeurtenissen. Dat is de drijfveer voor een nieuwe zoektocht.
De hoogstaande megalietencultuur in de Atlantische wereld verandert in de bronstijd ingrijpend door de vondst van metalen. Heerschappij over het zeldzame tin leidt tot een verwoestende strijd tussen de machtscentra in Zuid Spanje en Cornwall. De Atlantische wereld stort in en volken raken op drift.
Het nieuwe schild van Achilles bevat de sleutels van de oorsprong van de Ilias en Odyssee. Koper en tin voor sterkere bronzen wapens, goud en zilver voor decoratie. Zon, maan, vier sterrenbeelden en Okeanos als rand volstaan om de route van Odysseus over de Atlantische Oceaan te reconstrueren.
Verhalen over de heroïsche strijd en de reis van Odysseus worden in gezangen overgedragen. Eeuwen later zet Homerus ze in een dichterlijk Grieks decor, mét goden, Troje en Ithaca.
De auteur was betrokken bij baanbrekende innovaties. Met eenzelfde aanpak gaat hij op zoek naar de oorsprong van de Ilias en Odyssee.
Geschiedenis & Politiek
Brave New Books