Trom P.

Parijs, augustus 1945. Bijna een jaar nadat er een eind is gekomen aan de Duitse bezetting van de stad, is ook het omstreden proces afgerond tegen Frankrijks zondebok, Philippe Pétain. Voor George Martin, een medewerker van het Openbaar Ministerie, zou dat het begin moeten zijn van een lange periode van verlof, maar zijn baas beslist anders.

Op zijn bureau belandt een dossier met belastende informatie, dat hem kennis laat maken met monsieur Mace. Deze Mace is op het eerste gezicht een willoos slachtoffer, die als een pingpongbal door zijn eigen geschiedenis geslagen wordt. Maar is dat ook in werkelijkheid het geval? Want tegelijkertijd lijkt de man ook het prototype te zijn van wat Albert Camus bij de bevrijding van Parijs zo treffend beschrijft in zijn beroemd geworden redactioneel commentaar in de verzetskrant Combat: ‘de grootheid van de mens ligt in zijn besluit om sterker te zijn dan zijn omstandigheden’. En er blijken meer dan genoeg omstandigheden te zijn waartegen deze Mace zich teweer zal moeten stellen.

Historische roman (populair)
Bravo Donkeyman