Troost die ertoe doet

Troost die ertoe doet

Verdriet en gemis als gevolg van een handicap, een liefdeloze jeugd, bij een vernederende scheiding, of wanneer je je vaderland noodgedwongen moet verlaten. Aanhoudende pijn veroorzaakt door de dood van een kind, zoals bij het schrijversechtpaar A.F.Th. van der Heijden en Mirjam Rotenstreich, na het overlijden van hun enige kind Tonio. Verbijstering en shock bij de nabestaanden van Antoine en zijn gezin, slachtoffers van de MH17-ramp. Hoe slagen mensen erin om overeind te blijven en verder te gaan?

'Troost die ertoe doet' illustreert wat troost kan betekenen bij het loskomen uit de beklemming van droefenis, om de schoonheid om ons heen weer toe te laten en de verlorene of het gemis een nieuwe plaats in ons leven te geven. Troost in brede zin komt aan daarbij aan bod. Welke rol spelen bijvoorbeeld social media bij troost? Kunnen dieren en robots troosten? Wat is de troostende werking van liefde, geloof, kunst, sport en genotsmiddelen?

Getroffen door het intense verdriet van de ander, gingen Inez Lips en Cobi Klappe op zoek naar troost die ertoe doet. Het resultaat is een boek met meer dan 40 verhalen waarin mensen getuigen van hun persoonlijke ervaringen met verdriet, verlies en rouwverwerking en van datgene wat hun daarbij bijzondere bemoediging gaf.
Mens & Maatschappij
Uitgeverij Damon VOF