Turks fruit - een beeldverhaal

Turks fruit - een beeldverhaal

Rank 4974 Gelezen 20 Aan het lezen 2 Wil ik lezen 15 Favoriet 1 Recensies 1
Literatuur & Romans Artikelen 1 Spots 3 Top25's 5   Topics 0

Het klassieke meesterwerk van Jan Wolkers, Turks fruit, in stripvorm gegoten door Dick Matena, de meest veelzijdige en getalenteerde striptekenaar van Nederland.

Turks fruit is Jan Wolkers’ meest gelezen en meest vertaalde boek. Deze autobiografische roman verscheen in 1969, beleefde tientallen herdrukken en geldt thans als een klassiek meesterwerk. Het boek werd in 1972 verfilmd door Paul Verhoeven met Monique van der Ven en Rutger Hauer in de hoofdrollen.

In Turks fruit beschrijft Wolkers de heftige liefde van de jonge beeldhouwer Erik en zijn grote liefde Olga. Ze beleven een grandioze, romantische zomer en besluiten te trouwen, tegen de zin van Olga’s rijke ouders. Totdat Olga zich zeer vreemd begint te gedragen, abrupt breekt met Erik en terug naar haar ouders gaat.

Dick Matena is de meest veelzijdige en getalenteerde striptekenaar van Nederland. Met zijn verfijnde stijl en zijn fascinatie en respect voor Jan Wolkers is Dick Matena de tekenaar bij uitstek om Turks fruit te vertalen naar een indrukwekkend beeldverhaal.

De pers over Turks fruit
‘Wolkers overtuigt voor de volle honderd procent: hij laat de lezers geloven in zijn liefde en wanhoop.’ - NRC Handelsblad

‘Men zou Turks fruit één van de meest humoristische Nederlandse boeken kunnen noemen, als het ook niet zo triest en tragisch was.’ - Algemeen Dagblad

‘Een roman waarin Wolkers op een perfecte manier grote thema’s als liefde, dood en vergankelijkheid heeft weten te verbinden; een roman ook die is geschreven in een stijl die niets aan kracht heeft verloren.’ - Pieter Steinz

De pers over Dick Matena
‘Dick Matena is de meest literaire tekenaar die ik ken.’ - A.F.Th. van der Heijden

Meulenhoff Boekerij B.V.

Er was eens... / Marieke's leesweken 27 en 28
14 juli 2019 50 reacties
Week van het Beeldverhaal / Dit lazen wij in 2019
08 juli 2019 2 reacties
Literatuur onder de loep! / Beeldverhalen en de Literatuurclub ...
01 juli 2018 7 reacties
  Meer artikelen

Hebban recensie

Koen Driessens Hebban Recensent

Tekststrip doet roman recht

door Koen Driessens op 13-09-2016

Vijftig jaar geleden deden romans als Ik, Jan Cremer (1964), Gangreen (Jef Geeraerts, 1967) en vooral Turks Fruit (1969), geheel in de tijdgeest van de seksuele revolutie, de Nederlandse literatuur uit haar zedige voegen barsten. De literaire geschiedenis van de Lage Landen beleefde haar jaar nul-moment, met voortaan een vóór en een ná, met Jan Wolkers in de rol van anti-Christ. Een dergelijk...