Tussenroodenzwart
  Lees een fragment

Tussen rood en zwart

Rank 1100 Gelezen 158 Aan het lezen 3 Wil ik lezen 44 Favoriet 9 Recensies 6
Literatuur & Romans Spots 7   Topics 0
De Eerste Wereldoorlog is voorbij. De broers Lauritzen zijn zowel economisch als persoonlijk zwaar getroffen. Al Oscars bezittingen in Afrika zijn geconfisqueerd door de zegevierende Engelsen. Sverres geliefde, Albie, sneuvelde in de oorlog en zelf werd hij uit het landgoed gezet dat bijna twintig jaar zijn thuis was. En Lauritz en Ingeborg moesten Bergen verlaten omdat hun zoon Harald als Duitser doodgeslagen dreigde te worden op school.
Het hervinden van een beter leven in Berlijn en Saltsjöbaden kost tijd, maar algauw bevinden ze zich in de vrolijke jaren twintig. Duitsland lijkt zich te herstellen en in heel Europa leeft men in de veronderstelling dat het nooit meer oorlog kan worden. Niets wijst nog op het drama dat de familie Lauritzen en de rest van de wereld te wachten staat.
Tussen rood en zwart is het derde deel in de serie 'De grote eeuw', waarin Jan Guillou op meesterlijke wijze de geschiedenis van de twintigste eeuw vertelt aan de hand van het leven van drie Zweedse broers. Eerder verschenen in deze reeks Bruggenbouwers (2012) en Dandy uit het noorden (2013). Tussen rood en zwart is ook zonder kennis van die eerste twee boeken te lezen.

Jan Guillou is zonder twijfel de populairste schrijver van Zweden. Van zijn boeken werden alleen daar al meer dan tien miljoen exemplaren verkocht, en zijn werk is vertaald in meer dan twintig talen. Zijn nieuwe reeks 'De grote eeuw' is Guillous meest ambitieuze literaire project tot op heden. De eerste twee delen van de reeks werden internationale bestsellers. Ieder deel bereikt in Zweden in de eerste week na verschijning de top 3 van de bestsellerlijsten.

Over Bruggenbouwers:

'Twee nietige mensen tegen het decor van de grote wereldgeschiedenis. Dat gegeven vormt de epische reikwijdte van dit majestueuze boek. In deze breed uitwaaierende roman bespeelt Guillou talloze registers. Hij ontpopt zich als historicus én romancier, als psycholoog én als kenner van de Europese geschiedenis.' Kester Freriks, NRC Handelsblad ****

'Guillou verstaat de kunst van het vertellen. Zijn verhalen over de olifantenjacht zijn even meeslepend als die over een aartsmoeilijke brugconstructie. In die zin is Bruggenbouwers een echte pageturner.' Sophie Messeman, Trouw

Over Dandy uit het noorden:

'Guillou weet ons met dit verhaal steeds weer te ontroeren.' Jannah Loontjens, de Volkskrant ****

De grote eeuw (3)
Bart Kraamer
Prometheus
09 mei 2014
09 mei 2014

2 keer bewerkt, laatste bewerking door Joke Dales

Reacties op: Tussen rood en zwart