Twentse schatten onthuld

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0
Boekomschrijving

Dit boek beschrijft een groot aantal bijzondere metaaldetectorvondsten die tussen 1980 en 2020 in Twente en omgeving werden gedaan. Hoewel de nadruk op Twente ligt komen ook bijzondere vondsten uit het oostelijk deel van de Achterhoek aan bod. Veel ervan zijn nooit gepubliceerd. De in beeld gebrachte voorwerpen en hun beschrijving worden in dit boek zoveel mogelijk ingebed in de grote Europese- en de kleine lokale geschiedenis. In feite vormen de vondsten nieuw bronmateriaal waarmee de Twentse geschiedenis verrijkt wordt.

De onthulling van enkele recente specaculaire Twentse vondsten in dit boek zijn de kers op de taart. Een Romeinse- en een Merovingische schatvondst worden getoond. De laatste dateert uit rond 700 na Chr. en zal landelijk opzien baren wanneer deze in april 2021 door de Vrije Universiteit wereldkundig wordt gemaakt.

Voor het schrijven van dit boek kon de auteur putten uit eigen archief met meldingen van zoekers uit heel Twente en omgeving. Hierbij werden alle vondsten gefotografeerd en gedocumenteerd. De schrijver kreeg hulp van archeologen, historici, AWN’ers, de Twentse Oudheidkamer, de Museumfabriek en diverse andere binnen- en buitenlandse musea.

Al met al hoopt deze publicatie een richtingaanwijzer te zijn hoe detectorvondsten de lokale geschiedenis en de heemkunde kunnen verrijken en aanvullen.

Geschiedenis & Politiek
Geschiedenis algemeen