Twijfelen is toegestaan

Twijfelen is toegestaan

Gelezen 4 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0

S. Carmiggelt (1913-1987) ontwikkelde als schrijver van cursiefjes in de krant - aanvankelijk in Vooruit, de Haagse editie van Het Volk, en na de oorlog in Het Parool - een uniek meesterschap op de korte baan. Zijn rubriek `Kronkel' was om zijn hoge graad van herkenbaarheid geliefde dagelijkse kost bij het Nederlandse lezerspubliek. De puntige, laconieke stijl ervan paste uitstekend in een vluchtig medium als de krant. Niettemin is het werk, dat nauwelijks met het oog op duurzaamheid geschreven lijkt, inmiddels deel gaan uitmaken van de Nederlandse literatuurgeschiedenis.

Twijfelen is toegestaan biedt de keuze uit het rijke kronkeljaar 1969. We treffen er onder meer het onvergetelijke 'Duiven uit Londen' in aan, een van de vele meesterstukjes waarmee Carmiggelt soelaas biedt in de oorverdovende kakafonie en de sombere treurmuziek van het grote wereldnieuws.

Querido's Uitgeverij BV, Em.
01 januari 1970
01 januari 1983