Unspeakable

Gelezen 4 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 6 Favoriet 0 Recensies 0

Unspeakable is het scherpe en openhartige verhaal van de voormalige speaker van het Britse Lagerhuis, John Bercow. Vanuit zijn unieke perspectief op de Britse politiek bespreekt hij de prominente figuren van deze tijd - van Tony Blair en David Cameron tot Theresa May en Boris Johnson. Daarnaast verklaart Bercow de manieren waarop hij heeft geprobeerd om het parlement te democratiseren en hoe hij zijn voorzitterschap inzette om de rechten van de parlementsleden te verdedigen en de regering ter verantwoording te roepen.

In Unspeakable behandelt Bercow zijn vroegere fascinatie voor rechtse ideeën en beschrijft hij zijn onvermijdelijke overgang naar een progressiever gedachtegoed, sinds zijn verkiezing tot parlementslid namens de Conservatieven in 1997. Sinds 2009 maakte hij als speaker van het Lagerhuis een van de meest koortsachtige periodes van de moderne Britse geschiedenis van dichtbij mee. In die hoedanigheid worstelde hij met centrale kwesties zoals besparingsmaatregelen tijdens de financiële crisis, de regeringscoalitie tussen de Conservatieven en de Liberaal-Democraten en natuurlijk het lastigste probleem van deze tijd: hoe de beslissing van het referendum uit 2016, dat Engeland uit de EU moet stappen, ten uitvoer moet worden gebracht. Toen Bercow zich op 31 oktober 2019 terugtrok als voorzitter van het Lagerhuis, had hij zich ontpopt tot een van de meest herkenbare en taboedoorbrekende figuren uit de Britse politiek en had hij een ambt van cruciaal belang gecreëerd.

Geschiedenis & Politiek
Politieke geschiedenis en geschiedenis van de internationale betrekkingen
Hollands Diep
06 februari 2020