Utrecht bouwt 1945-1975

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0
Utrecht werd in de wederopbouwperiode mede gevormd tot de stad van vandaag. Uitbreidingswijken als Kanaleneiland, Overvecht en Tuindorp-Oost verrezen onder gemeentelijke supervisie, terwijl ondernemers nieuwe bedrijfspanden en kantoren lieten bouwen. Moderne winkelcentra weerspiegelden de groeiende welvaart en de oude binnenstad moest worden ‘opengebroken’ om het autoverkeer ruim baan te geven.

het was een tijd vol optimisme over de modernisering van de stad. Dit uitte zich in het idealisme van de ‘wijkgedachte’ en innovaties in de bouw. Utrechtse architecten als Gerrit Rietveld, Sjoerd Wouda, Piet Dingemans en Helene Hulst-Alexander verrijkten de stad met moderne architectuur. Ook kunstenaars leverden een belangrijke bijdrage aan het aanzien van de nieuwe Utrechtse wijken, waaronder Jan Boon en Pieter d’Hont.

Het verhaal over de Utrechtse wijken, gebouwen en architecten uit de periode 1945 - 1975 wordt in dit boek voor het eerst uitgebreid vertelt dankzij nieuw onderzoek en interviews met nabestaanden en oud collega’s van architecten en kunstenaars. Door dit rijk geïllustreerde boek zal de lezer met een andere blik gaan kijken naar de naoorlogse architectuur en stedenbouw.

Matrijs, Uitgeverij
01 januari 2019