Vaal paard, vale ruiter

Vaal paard, vale ruiter is de klassiek geworden bundeling uit 1939 van drie korte romans van Amerikaanse schrijfster Katherine Anne Porter. De gelijknamige titelvertelling is een bij vlagen mystiek verhaal dat zich afspeelt op de smalle lijn tussen het leven en de dood. De jonge journaliste Miranda – Porters alter ego – wordt tijdens de Spaanse griepepidemie ernstig ziek. In haar koortsdromen raken jeugdherinneringen vermengd met angstvisioenen van haar verloofde, een soldaat die op het punt staat om uitgezonden te worden naar de loopgraven van Europa. Middagwijn is een beklijvend verhaal over tragedie en schandalen op een klein melkveebedrijf in Texas. En in Old Mortality volgen we Miranda terug in de tijd, naar haar jeugd in het Diepe Zuiden en pogingen om zich daaraan te ontworstelen. In alle drie de romans worden harde en tragische waarheden uitgedrukt in briljant en nauwkeurig proza.

Recensies (1)

Is Vaal paard, vale ruiter het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op Vaal paard, vale ruiter