Valentijn

Valentijn

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0
Februari 1976. Odessa, Texas: In de vroege uurtjes op de dag na Valentijnsdag verschijnt de veertienjarige Gloria Ramírez gehavend en gebroken op de veranda van de ranch van Mary Rose Whitehead. Het meisje is aangevallen en verkracht in een aangrenzend olieveld. Het vergrijp zet de onderlinge verhoudingen in Odessa op scherp. De spanning nadert het kookpunt als Mary Rose zichzelf en het meisje in de rechtszaal verdedigt tegenover de dader – maar gerechtigheid uitblijft.
Tegen het decor van de opbloeiende oliehandel van West Texas, een wereld die bij uitstek wordt gedomineerd door mannen, onderzoekt Valentijn vanuit wisselende vrouwelijke perspectieven de invloed van geweld en ongelijkheid op de inwoners van een stadje dat die ongelijkheid lange tijd systematisch in stand heeft gehouden.
Wetmore schreef met Valentijn een vurige, onverschrokken maar ook verrassend subtiele roman die de kwetsbaarheid van deze onbevreesde vrouwen vooropstelt zonder ze aan kracht te laten
inboeten.
Atlas Contact