Van binnen uit geschreven

Unieke en fascinerende autobiografische verhalen, soms rauw, vaak ontroerend - onder redactie van de auteur van Vergeef me en Walvismuziek.

Sinds vier jaar geeft Wally Lamb een cursus creatief schrijven aan een groep vrouwelijke gevangenen in een Extra Beveiligde Inrichting. Aanvankelijk stonden de vrouwen wantrouwend tegenover hem, maar ook tegenover elkaar en het schrijven. Naarmate de tijd echter verstreek lieten ze hun argwaan varen, namen de pen ter hand en ontdekten hun eigen stem.

Sommige van hen beschrijven hoe ze gevangen zaten in een wereld van mishandeling, verwaarlozing en misbruik, lang voor ze in aanraking kwamen met politie en justitie. Anderen laten zien hoe ze tijdens hun gevangenschap inzicht kregen in de omstandigheden die tot hun misdrijf hadden geleid en hoe ze de kracht vonden een nieuwe wending aan hun leven te geven. Het schrijven zelf speelde daarin een belangrijke rol.

Toch zijn dit niet alleen hartverscheurende verhalen. Want wie de wanhoop onder ogen ziet, kan die mede dankzij humor, geloof en hoop overwinnen. Ook daarvan getuigt dit fascinerende boek.

Van binnen uit geschreven geeft een wrang beeld van wat er in een mensenleven mis kan gaan. Want dat deze vrouwen gevangenen zijn en wij dit boek in vrijheid kunnen lezen, ligt niet zozeer aan ons eigen voorbeeldige karakter, maar vooral aan de omstandigheden waaronder wij, en zij, zijn opgegroeid.

Recensies (1)

Is Van binnen uit geschreven het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Van binnen uit geschreven