Van steen en been

Van steen en been

Gelezen 29 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 52 Favoriet 1 Recensies 2
Literatuur & Romans Artikelen 2   Topics 0
De Inuit zijn nomadische jagers die al duizenden jaren door het noordpoolgebied zwerven. Tot voor kort waren hun overlevingskansen afhankelijk van de dieren waarop ze jaagden, de stenen die nog boven de bevroren grond uitstaken en de planten en bessen die in de middernachtzon groeien. Ze delen hun immense territorium met een groot aantal dieren, maar ook met geesten en de elementen. Maar hun bestaan is de laatste jaren onzeker geworden door de klimaatverandering.

Op een avond wordt een jonge Inuitvrouw door een scheur in het ijs gescheiden van haar familie. Plotseling bevindt Uqsuralik zich alleen in de schemer en de poolkou. Om te overleven heeft ze geen andere keuze dan verder te gaan en een toevluchtsoord te zoeken. En dus begint ze, in extreme omstandigheden, aan een zoektocht door de uitgestrekte noordpoolgebieden, die haar binnenwereld zal onthullen.

Van steen en been is een fenomeen in Frankrijk, waar het de Prix du roman Fnac won, de prijs voor de beste Franstalige roman van het jaar. Er zijn tot nu toe 100.000 exemplaren van verkocht.

Bérengère Cournut (1979) deed voor dit boek zeven jaar uitgebreid onderzoek naar de Inuit, hun geschiedenis en hun manier van leven.

‘Door middel van een dappere hoofdpersoon laat deze vurige roman de oude manier van leven van de Inuit ontdekken, tussen baai en berg, fjorden en toendra’s, ijsbergen en kliffen.’
Le Monde

‘Gevoed door verhalen en wetenschappelijk werk onthult Bérengère Cournut een cultuur die te weinig bekend is bij het grote publiek. We begrijpen waarom deze roman in de smaak is gevallen. Ze analyseert subtiel de kwestie van de generatieoverdracht en van de plaats van de natuur in ons bestaan.’
Le Figaro

‘Deze roman over zelfinzicht en zelfoverwinning raakt je intens en brengt vergeten elementen naar boven: de cycli van de maan en de natuur, het respect voor alles wat leeft, en de wijsheid van een manier van leven waarin eer wordt betoond aan de dieren die als voedsel dienen, de voorouders en de mysteries die ons beheersen.’
L’Echo

Prometheus
21 augustus 2020
21 augustus 2020

Evy De Brabander Hebban Recensent

Cultuur en natuur: de kracht van de ijsvlakte

door: Evy De Brabander 2 reacties 3 likes

Van steen en been is een roman die eenzaamheid uitstraalt. Als West-Europeanen ervaren we eenzaamheid vaak als iets negatiefs, maar Bérengère Cournut toont ons dat een andere cultuur een andere set waarden en normen kan hebben waarin iets als eenzaamheid totaal normaal is. Cournut (1979) is een...

Reacties op: Van steen en been