Van wereldmacht tot ‘braafste jongetje’

Van wereldmacht tot ‘braafste jongetje’

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 2 Favoriet 0 Recensies 0
In de zeventiende eeuw had Nederland het beste leger van Europa. Prins Maurits had rond 1600 ongekende innovaties doorgevoerd. Op zee werden we de sterkste. We vereerden helden over wie we nog steeds leren op school.

Hoe anders kijken we naar het militaire Nederland van nu. We zijn een land dat niet van wapengekletter, heldendom of parades houdt. Het leger vervult ons niet met trots. Ervaringen in de twintigste eeuw (mei 1940, Nederlands-Indië en Srebrenica) hebben onze houding verder gecompliceerd. Een krijgshaftig land, nee, dat zijn we niet. Maar wat zijn we dan wel?

In Van wereldmacht tot ‘braafste jongetje’ beschrijft Christ Klep de worsteling met onze militaire identiteit. Hij biedt een rijk en soms verrassend beeld van onze omgang met het leger, vanaf de zeventiende eeuw tot nu. Een bonte stoet van spelers passeert de revue, van Michiel de Ruijter en Van Speijk tot Thom Karremans en Marco Kroon.
Geschiedenis & Politiek
Athenaeum