Vanuit mijn raam gezien

In 1964 kochten Henk Romijn Meijer en Elizabeth Mollison, een Australisch¿Nederlands schrijversechtpaar, een huis in de Dordogne. Het Franse dorp en zijn bewoners zijn geportretteerd in zijn bekendste roman, Mijn naam is Garrigue, maar ook in vele verhalen. Kenner van het oeuvre Gerben Wynia koos samen met Elizabeth Mollison voor Vanuit mijn raam gezien de mooiste verhalen uit Bon voyage, Napoléon en Op oude voet. Daarnaast bevat deze bundel niet eerder gebundelde Franse verhalen van deze grootmeester van het korte verhaal.

De verhalen in "Alle verhalen" zijn geestig, beklemmend, soms heel somber, maar op een aanstekelijke manier toch altijd vol leven. Het is moeilijk om, eenmaal in zijn boeken begonnen, ze weg te leggen. Bovendien blijven ze lang naijlen in je hoofd. arie storm in het parool
Eerder gaat het in zijn verhalen om ingehouden emoties, om alles wat niet verteld wordt. Daarin was Romijn Meijer een meester. In Henk Romijn Meijer verliezen de Nederlandse letteren niet alleen een groot stilist, maar evenzeer een feilloos observator van het menselijk tekort. daniëlle serdijn in de volkskrant

Henk Romijn Meijer
Vanuit mijn raam gezien
Franse verhalen

Henk Romijn Meijer (1929¿2008) was een van de grote stilisten van onze literatuur. Bij Augustus verschenen Alle verhalen tot nu toe (2004), de roman Oprechter trouw (derde druk, 2008) en in oktober 2007 zijn laatste roman, Verhoudingen.

Is Vanuit mijn raam gezien het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Vanuit mijn raam gezien