Vechten voor de vrede

Vechten voor de vrede

Gelezen 0 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 3 Favoriet 0 Recensies 0
In september 1944 wordt Antwerpen bevrijd. Daarmee hebben de geallieerden een grote havenstad in handen, belangrijk voor de voortzetting van de strijd tegen nazi-Duitsland. De vreugde om de herwonnen vrijheid is groot. Maar is de vrede dan al binnen handbereik? Neen: de Scheldemonding en de streek ten noorden van het Albertkanaal blijven voorlopig in Duitse handen. Vanaf oktober worden stad en haven bestookt met V1’s en V2’s. Het Ardennenoffensief zorgt voor nieuwe dreiging. Intussen duiken talrijke problemen op. Wat moet er gebeuren met de collaborateurs? Hoe verloopt het samenleven met de geallieerde soldaten? Hoe worden slachtoffers van bombardementen, terugkerende krijgsgevangenen, Joden en concentratiekampgevangenen opgevangen? Wat brengt het dagelijkse leven? De bevrijding zorgt voor vreugde, twijfel én verdriet.

Frank Seberechts (1961) studeerde geschiedenis aan de universiteiten van Antwerpen en Gent. Hij is als onderzoeker verbonden aan het Vredescentrum Provincie en Stad Antwerpen. Hij publiceerde over de geschiedenis van de Vlaamse beweging en het Vlaams-nationalisme, de Tweede Wereldoorlog en de Holocaust, de haven van Antwerpen en lokale geschiedenis. In 2019 verscheen Drang naar het Oosten. Vlaamse soldaten en kolonisten aan het oostfront.
Geschiedenis & Politiek
Uitgeverij Polis