Vechten voor werk

Vechten voor werk

Werk speelt een hoofdrol in ons leven. Het brengt geld op, zorgt voor structuur en sociale contacten, geeft ons de kans om ons te ontplooien en bij te dragen aan de samenleving. Iederéén moet kunnen werken. Daarom wil Meryame Kitir de werkloosheid afschaffen. Te veel mensen vallen vandaag uit de boot, die moeten we weer aan boord hijsen.

Die strijd voor meer werk gaat hand in hand met de strijd voor menselijk werk. Kitir weet waarover ze spreekt. Als dochter van een mijnwerker en voormalig arbeidster van Ford Genk (waar ze ook als parlementslid één dag per week bleef werken) heeft ze op de eerste rij gezien hoe fel de arbeidsmarkt is veranderd. De tijd dat we onze hele loopbaan bij één werkgever bleven, die is voorbij. Jobzekerheid moet werkzekerheid worden. De technologie en de globalisering doen jobs veranderen en zelfs verdwijnen, en doen nieuwe jobs ontstaan. Die evolutie houden we niet tegen. Maar hoe radicaal de arbeidsmarkt ook verandert, mensen hebben altijd en overal recht op een fatsoenlijk loon en een stevige sociale bescherming.

In Vechten voor werk vertelt Meryame Kitir rechtuit hoe we meer mensen aan het werk kunnen helpen. Echt werk. Volwaardig werk. Menselijk werk.

Mens & Maatschappij
Uitgeverij Polis