Ver heen

P.c. Kuiper
Een hoogleraar in de psychiatrie, bekend door zijn alom gebruikte leerboeken als 'Hoofdsom der Psychiatrie' en '(Nieuwe) Neurosenleer', autoriteit in zijn vak en erkend tot ver over de grenzen, wordt getroffen door een infectieziekte; hij stelt zich de vraag: 'Heb ik mijn leven wel goed geleefd?'
Dit is de aanloop tot een periode van enkele jaren, waarin twijfels plaatsmaken voor noodlottige zekerheden: 'Ik ben het niet waard geleefd te hebben, te veel onheil heb ik aangericht, te veel verdriet veroorzaakt.'
Tegen de toenemende angsten heeft hij geen verweer meer, zijn denken wordt beheerst door wanen. 'Psychotische depressie' is de diagnose en tot twee keer is maandenlange opname noodzakelijk. Een schijnbaar uitzichtlose situatie voor hem zelf en voor zijn omgeving.
Door behandeling in een psychiatrisch ziekenhuis - een combinatie van psychotherapie, medicijnen en activiteitentherapie (schilderen) - treedt gaandeweg verbetering in, leidend tot volledig herstel. 'Ver heen' is het verslag van een ernstige geestesziekte, geschreven door de oud-hoogleraar psychiatrie en ex-psychiatrisch patient, P.C. Kuipr.

Is Ver heen het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op Ver heen