Verborgen oorlogsjaren

Verborgen oorlogsjaren

60 gesprekken met ondergedoken joodse kinderen Het verhaal van joodse kinderen uit België en Nederland die tijdens WO II maanden of jaren moesten onderduiken om aan de terreur van het naziregime te ontsnappen Terwijl duizenden leeftijdsgenootjes in veewagens naar 'het Oosten' werden gebracht om er vermoord te worden, konden zij terecht in kloosters, internaten of bij 'gewone' mensen, die hun eigen leven op het spel durfden te zetten. Een 'ondergedoken kind' leefde voortdurend in angst voor verraad en deportatie. Na de oorlog volgde in vele gevallen nog het ergste drama: het besef dat het 'tijdelijke' afscheid van ouders, broers, zussen en verwanten definitief was geweest. Een boek van de laatste getuigen. Het resultaat van bijna 60 gesprekken met ondergedoken joodse kinderen. Eindelijk kunnen ze spreken over het trauma dat hun jonge bestaan beheerste en hun verdere leven bleef overschaduwen. Met tientallen nooit eerder gepubliceerde illustraties
Lannoo Uitgeverij
06 oktober 2009