Verborgen wildernis

Bestaat er nog ongerepte natuur in Nederland? Landschappen met woeste gronden, ondoordringbare bossen, gevaarlijke moerasgebieden, getijdenstromen, kliffen, ongetemde stranden en wolfskuilen? Kunnen we naar ons land kijken vanuit het perspectief van de wildernis?

Nederland is door mensenhand gemaakt. Toch telt het land plekken waar de wildernis heerst, waar de roep van de natuur klinkt. Kester Freriks doorkruiste het land op zoek naar de wilde weelde van het ongerepte, en hij vond die op onverwachte plekken. Behalve het woeste landschap vormen oude land- en waterkaarten zijn inspiratiebronnen. Vele hiervan zijn in dit boek afgebeeld. Jan W.H. Werner, conservator van de kaartencollectie van de Universiteit van Amsterdam, behandelt in vogelvlucht de geschiedenis van de cartografie in Nederland.
Het resultaat is een reisverslag en een liefdesverklaring. Verborgen wildernis is een pleidooi voor het behoud van het kostbaarste bezit van ons land: de vrije, wilde natuur, al denken we dat die getemd is. Door de combinatie van landschap en cartografie is dit boek een lofzang op Nederland in woord en beeld.

Kester Freriks (Jakarta 1954) schrijft voor NRC Handelsblad en is auteur van romans en essays. Zijn boeken De valk en Vogels kijken beleefden meerdere drukken en werden bejubeld in de pers.

Is Verborgen wildernis het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Verborgen wildernis