Verval van het woord

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0
Heeft de literatuur nog toekomst of is de geschiedenis van de moderne literatuur, waarin de literatuur zich steeds verder verwijdert van de wereld van de communicatie, een voorbode van het verdwijnen van de literatuur? George Steiner belicht in een aantal essays, veelal geschreven naar aanleiding van een concrete gebeurtenis, het verval van het woord, in onze samenleving en ontwerpt de contouren van een taalfilosofie, waarin het geheim van de menselijke identiteit weer zichtbaar wordt gemaakt. Steiner schreef zijn essays in de periode tussen 1958-1966 en bundelde ze in 1967 onder de titel Language and Silence. De (ongewijzigd herdrukt) Nederlandse vertaling vormt hiervan een selectie. Een belangwekkend boek dat de achtergronden blootlegt van de geschiedenis van de moderne literatuur. Het geeft inzicht in de verschillende motieven die in filosofie en literatuur hebben geleid tot het wantrouwen in en de scepsis ten aanzien van de uitdrukkingsmogelijkheden van de taal.
Athenaeum-Polak & Van Gennep