Verzamelde verzen

In zijn nieuwe Leopold-editie brengt de eminente kenner en editie-deskundige H.T.M. van Vliet de voltooide en de vele onvoltooide gedichten van onze grootste dichter in één band bijeen. In grote lijnen ontstaat daardoor een chronologisch geheel, zodat de ontwikkeling van Leopolds dichterschap gemakkelijk is te overzien. Bij de onvoltooide gedichten heeft Van Vliet consequent gekozen voor de laatste keer dat Leopold een afschrift maakte van wat hij op dat ogenblik had; de nieuwe editie bevat dus geen varianten, maar ook geen arbitraire keuzes. Van de problemen die een Leopold-bezorger tegenkomt kan de lezer zich een idee vormen met behulp van het illustratiekatern, waarin enkele tientallen van Leopolds handschriften zo leesbaar mogelijk zijn weergegeven.
J.C. Bloem: 'J.H. Leopold is buiten kijf de allergrootste figuur sinds eeuwen in de Nederlandse letterkunde. Ik zeg dit zonder enige aarzeling.'

Recensies (1)

Is Verzamelde verzen het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Verzamelde verzen