Vesting Antwerpen 3 Schelde- en Redeverdediging 1838-1944

Robert Gils (23 maart 1930) kreeg reeds tijdens zijn militaire loopbaan interesse voor militaire bouwwerken. Als lid van de Simon Stevinstichting bestudeerde hij de in ons land nog overblijvende versterkingen en publiceerde daar talrijke artikels over. Voor de reeks Belgie onder de wapens schreef Gils reeds Be-vestigd verleden, een verhelderend boekwerk over het ontstaan en het gebruik van militaire versterkingen.
Daarbij aansluitend startte hij een reeks over de Vesting Antwerpen die de geschiedenis van de Antwerpse fortengordel beschrijft. Na deel I Bakstenen Schoonheid en Deel 2 De pantservesting, brengt hij nu een gedetailleerde studie over de Schelde- en Redeverdediging in Deel 3.
De Schelde is voor Antwerpen de bron van zijn welvaart. De verdediging daarvan vormde dan ook een belangrijke factor toen de stad omringd werd met forten en uitgebouwd werd tot het Nationaal Reduit tussen 1860 en 1914. De forten moesten een vijandelijke vloot beletten de stroom op te varen en de stad en de haven te beschieten. De Schelde- en Redeverdediging was dan ook een bittere noodzaak.

Is Vesting Antwerpen 3 Schelde- en Redeverdediging 1838-1944 het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Vesting Antwerpen 3 Schelde- en Redeverdediging 1838-1944