Vijftig jaar Palestina Komitee

Vijftig jaar Palestina Komitee

Rank 9927 Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0
In 1968 en 1969 vonden er maar liefst 109 vliegtuigkapingen plaats. Het gros van deze kapingen werd gepleegd door Palestijnen. Bovendien werden in de jaren zeventig en -tachtig, door leden van de PLO en PFLP bomaanslagen, gijzelingen en moorden gepleegd. De solidariteit met bevrijdingsbewegingen in de derde wereld heeft sinds 1968 in Nederland geleid tot de oprichting van landencomités zoals het Vietnam-comité, het Palestina Komitee, comité Zuidelijk Afrika, Venceremos en vele andere. Vooral de gewelddadige bevrijdingsstrijd heeft in Nederland en West-Europa veel aandacht gekregen.

Kees Broer (geboren in 1958) studeerde culturele antropologie aan de Vrije Universiteit (1978-1985) en deed onderzoek naar lokale politieke veranderingen in Tunesische- en Algerijnse dorpsgemeenschappen. In de jaren negentig woonde hij met zijn gezin in Duitsland, waar hij werkte in de computerindustrie. Intussen bleef de belangstelling voor sociaal-wetenschappelijk onderzoek bestaan. In 2005 startte Broer het blog keesjemaduraatje en schreef over terrorisme, Israël en kraken. Sinds 2010 doet hij op eigen initiatief onderzoek naar pro-Palestijnse bewegingen in Nederland.
Geschiedenis & Politiek
Brave New Books