Voedingsmythes

Gelezen 20 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 4 Favoriet 0 Recensies 1
Culinair Artikelen 2 Lijsten 1   Topics 0

We worden overspoeld met berichten over heilzame of juist schadelijke effecten van eten en drinken. Die zogenaamd gunstige effecten zijn vaak niet gebaseerd op harde wetenschap - en de veronderstelde nadelige effecten ook niet. Zo ontnemen hypes het zicht op wat voeding écht voor invloed heeft op de gezondheid.
In deze maalstroom van overtuigingen en commerciële belangen verdedigt Martijn Katan met verve de wetenschappelijke feiten. Als een van Nederlands meest vermaarde en gerespecteerde voedingsonderzoekers heeft hij daartoe het gezag en hij kan ingewikkelde kwesties simpel en met humor uitleggen.
In dit boek rekent hij af met zeventig voedingsmythes: over groente en fruit, hormonen in melk, magnetronstraling, fructose, beauty foods, acht glazen water per dag, het paleodieet en nog veel meer. Voedingsmythes is een ontnuchterend boek dat het leven kan vereenvoudigen.
Prof. dr. Martijn B. Katan is emeritus hoogleraar voedingsleer aan de Vrije Universiteit van Amsterdam en lid van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen. Katan is columnist van NRC Handelsblad en wordt regelmatig door kranten, radio en tv gevraagd naar zijn mening over actuele voedingskwesties. Hij schreef eerder de bestseller Wat is nu gezond?
Over Wat is nu gezond?:
'Niets heerlijkers om te lezen dan dat de meeste voedingsadviezen fabels zijn zonder wetenschappelijke onderbouwing.' de Volkskrant
'Katan beschrijft kort en kraakhelder de wetenschappelijke stand van zaken over voeding en gezondheid, met praktische adviezen en verwijzingen naar deugdelijke websites.' Algemeen Dagblad

Gezondheid & Psychologie , Culinair
Dieet- en voedingsleer
Prometheus, Uitgeverij
26 juni 2016

Recensies

Hoe sus ik de bevolking in slaap?

door: Nathalie Vercammen

Het boek Voedingsmythes is ingedeeld in thema’s (afvallen, suiker, boter kaas en eieren, gif en kanker, groente en fruit, gezondheid uit een potje, natuurlijk en gezond, drinken) en bevat per thema allemaal korte stukjes. Telkens wordt een stelling of mythe besproken. De bedoeling is dan om de...