Volgens Maria Magdalena

De eerste ontmoeting tussen Maria, de moeder van Jezus, en Maria Magdalena is confronterend: `Ben jij de hoer met wie mijn zoon in zonde leeft?' `Ja. Maar ik ben geen hoer.' Toch ging Maria Magdalena de geschiedenis in als een prostituee die zich in de nabijheid van Jezus ophield. In werkelijkheid was ze een gevoelige, intelligente volgelinge die het aanzien van de wereld had kunnen veranderen. Als haar de kans niet ontnomen was haar stem te laten horen. Die stem geeft Marianne Fredriksson haar in deze roman, waarin ze indringend vertelt over het leven van Maria Magdalena en haar liefdesverhouding met Jezus. `Op een dag zocht ik iets op in de bibliotheek Nag Hammadi. Toevallig stuitte ik daarbij op de bewaard gebleven fragmenten van het evangelie volgens Maria Magdalena. Daarin zet ze uiteen wat Jezus tegen haar gezegd heeft in persoonlijke gesprekken. Onder andere: "Maakt u geen regels van hetgeen ik u heb geopenbaard. Maakt u geen wetten zoals de wetgeleerden dat doen." En het trof me dat hier misschien iemand was met oren om te horen, ogen om te zien en verstand om te begrijpen. De leerling van wie Jezus het meeste hield. En een vrouw die niet de macht had om invloed uit te oefenen. Zo werd mijn Maria Magdalena geboren.' Marianne Fredriksson

Recensies (4)

Meer recensies

Is Volgens Maria Magdalena het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Volgens Maria Magdalena