Voor het vergeten

Voor het vergeten

Rank 1038 Gelezen 33 Aan het lezen 2 Wil ik lezen 60 Favoriet 2 Recensies 3
Literatuur & Romans Artikelen 1 Gespot 1 Lijsten 2 Spots 4 Top25's 3   Topics 0

Totaal onverwacht overlijdt de moeder van Peter Verhelst. Hij is getuige van de rouw van zijn vader en probeert daarbij ook zelf een weg te vinden in een proces vol rauw-realistische, mythische, zintuiglijke, essayistische en poëtische verhalen. Haast krampachtig graaft hij naar herinneringen. Tegelijk opent Verhelst op volstrekt originele wijze nieuwe werelden waarin edelherten, vissen, kunstwerken, witte katten en Japanse tuinen huizen.
Voor het vergeten is geen moederboek, en ook geen boek over de dood, maar een hartstochtelijke ode aan ons hakkelende, tastende verzet tegen betekenisloosheid en verdriet. Verhelst probeert met handen en voeten iets vitaals te scheppen. Iets wat we ons blijvend kunnen herinneren. Om eindelijk te kunnen vergeten.

De Bezige Bij
12 april 2018

? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 20,99 Bestel het e-book € 12,99

Andere media

Volkskrant:

Artikelen over Voor het vergeten

Meer artikelen

Door lezers

Villa Nathalie / Buddyreads vanaf februari 2019
28 december 2018 84 reacties
Literatuur onder de loep! / Vakantieboeken zonder verplichtingen: grootse plannen
20 juni 2018 52 reacties
  Meer artikelen

Lees verder

Hebban recensie

Sigried Hebban Recensent

Hartaderbreuk van de tijd

door Sigried op 07-05-2018

Peter Verhelst (1962) is dichter, romancier en regisseur. Die diverse stijlen worden op meesterlijke wijze gecombineerd in zijn meest recente roman Voor het vergeten. De achterflap vermeldt dat dit boek geschreven werd naar aanleiding van het plotse overlijden van de moeder van de auteur, maar dat het geen moederboek is. Het boek wordt daarentegen bestempeld als een ode aan de kunst en liefde....

Lezersrecensies (2)

Bijkomen!

door: Lies 1 like
Wat een prachtig boek. Wat veel lagen beschreven, rondom rouw, maar ook over troost, door gaan, herinneringen. Ik ben erg onder de indruk van zijn omschrijvingen van rouw, maar ook de verhalen over muziek, oude verhalen, blijven hangen!

Papieren monument voor een dode moeder

door: Erik Hoekstra 1 like
Wat een prachtig monument richt Peter Verhelst op voor zijn dode moeder. Kwetsbare intimiteit en persoonlijke inkijkjes worden door Verhelst verbonden met de grote verhalen van Ovidius en de oude Grieken. Schijnbaar onbelangrijke voorwerpen, natuurmotieven, de loop der seizoenen en dagelijkse...