Voorland Groningen

Gelezen 0 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0

Wandelen door Groningen is lopen door het Antropoceen, het tijdperk waarin de mens overal zijn vingerafdruk zet. Nergens in Nederland is die zo zichtbaar als hier. Groningen is ons voorland. Maar wat betekent dat woord? Voorland is een plek én een tijd. Het is het land voor de dijk en het is ook de toekomst die je al kan vermoeden, maar waar we nog niet zijn. Dit boek is een uitnodiging om mee te wandelen door het eeuwenoude Groninger cultuurlandschap en samen de tekens te lezen van een tijd die komt. Daarbij worden vier urgente thema's in het vizier gehouden: het stijgende water, de verschralende biodiversiteit, het verdwijnend erfgoed en de opwarmende aarde. In Voorland denken bewoners en experts mee over lokale oplossingen voor deze mondiale problemen. Dit boek pretendeert niet te voorspellen hoe het morgen zal zijn, maar is open als het landschap zelf. De auteurs - onderzoeker Christian Ernsten, journalist Marten Minkema en fotograaf Dirk-Jan Visser - bieden een nieuwe lens om te kijken naar het Groningen dat voor ons ligt.

Illustraties
Senne Trip