Vredeswijzer 2

Volgens Marten Luther King (1929-1968) moeten we leren samenleven als broeders en zusters of we zullen ten onder gaan als dwazen. Door samenhorigheid, solidariteit, bewuste empathie, mededogen, liefde voor de medemens worden broederlijkheid en zusterschap in een interpersoonlijke en/of sociaal-maatschappelijke context een bijzondere vorm van verbondenheid. Ze steunt op gedeelde waarden en op een ervaren verwantschap van waaruit men als burger het eigen leven en de hele wereld tegemoet wil en durft te treden. Ze is tegelijk de bekroning van een echt, diep ethisch gekleurd burgerschap en gaat hand in hand met sociale vrede in een samenhangende triptiek van burgerschap naar broederschap, op weg naar een harmonische, humane, vreedzame en rechtvaardige samenleving.

Een ‘vredesactieve’ maatschappij streeft in het gezin, in de school en in organisaties naar vrede op basis van sociale rechtvaardigheid. Ze ageert tegen de ‘onvrede’, tegen het kwade dat zich manifesteert in onder andere kansarmoede, intolerantie, discriminatie, stereotypen, hokjesdenken, blaffen en bijten en allerlei vormen, geuren en kleuren van al dan niet fysiek geweld.

Met bijdragen van Luc Braeckmans, Patricia Brigou, Dirk Coeckelbergh, Wilfried Decoo, Dirk De Wachter, Karel Malfliet, Piet Nijs, Rik Pinxten, Peter Schmidt, Hilde Stockman, Jean Paul Van Bendegem, Lien Vandamme, Wim Verbeeck en Marjan Verplancke.

ISBN: 9789463711883

Is Vredeswijzer 2 het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op Vredeswijzer 2