Vrij zijn in het hier en nu

Iets over meditatie te zeggen, is een tegenstelling in zichzelf.
Meditatie is iets dat je je eigen kunt maken,
je kunt in meditatie zijn,
maar door haar aard kun je niet zeggen wat het is.
Meditatie is een weg om in jezelf naar binnen te gaan,
naar die diepte waar geen gedachten meer zijn,
en daarom is het geen indoctrinatie.
Ze leert je eigenlijk niets,
ze maakt je alleen maar bewust van je innerlijke vermogen
om zonder gedachten,

11. De Psychologie van de Boeddha's
12. Zelf-gewaarzijn, geen zelf-bewustzijn

Deel 3
13. Antwoorden op vragen van mediterenden
- Is het mogelijk om zonder enige techniek te mediteren?
- Waarom moest u nieuwe meditatie technieken ontwikkelen, zoals de koendalini meditatie en de dynamische meditatie?
- Ik merk dat als ik me meer gecenterd en bewust voel dan gewoonlijk, er dan geen problemen opkomen, maar als ik niet meer gecenterd ben, komen alle oude problemen weer terug en lijken ze zelfs nog groter. Waarom?
- Westerse psychologen beweren dat meditatie een subjectief verschijnsel is en dat er daardoor niet veel psychologisch onderzoek mogelijk is. Bent u het daar mee eens?
- J. Krishnamurti zegt dat alle yoga oefeningen en alle meditatietechnieken, zoiets als drugs zijn - ze produceren een chemische verandering, en vandaar dus de ervaringen. Wilt u alstublieft uw commentaar geven?
- Toen ik gisteren in zazen zat, kreeg ik het gevoel dat er met een stok op mijn hoofd werd geslagen. Maar op dat moment had niemand mij geslagen. Is dit magieloze magie?
- Ik heb te veel seksenergie, ze brandt in mijn lichaam. Ik heb soms, wanneer ik dans, het gevoel dat ik de hele wereld wel zou willen ombrengen. Legt u me alstublieft uit hoe ik een creatieve uitlaat voor deze energie kan vinden.
- Kun je bij het doen van iets, bijvoorbeeld de dynamische meditatietechnieken, opgeslokt worden met een absolute, totale intensiteit, en tegelijkertijd een getuige zijn die er los van staat, afgezonderd?
- Het leek er eerst op dat ik kon mediteren - dat dacht ik tenminste. Een prachtige, stille, transparante toestand kwam ergens vandaan en gebeurde aan mij; ik veronderstelde dat het meditatie was. Nu komt er niets meer, alleen een jachtige mind. Wat is er gebeurd?

Deel 4
14 Actieve Osho meditaties voor de mens van nu
15. Osho Nadabrahma meditatie
16. Praten met je lichaam - een meditatieve therapie

Is Vrij zijn in het hier en nu het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Vrij zijn in het hier en nu